Hujroh - Forum Pesantren Indonesia Alumni Pesantren Indonesia Forum      Misi Hujroh
 

Main juga kesini sul:
The Ghurfah Kisah Sukses Alumni Alumni di Luar Negeri Bisnis Online Hikayah fi Ma'had Railfans Dunia Pesantren Ekonomi Islam
Forum  Info & Berita  Alumni di Universitas 
Transparantie en overheidsinkomsten
Pages: [1]

(Read 128 times)   

Admin

  • Administrator
  • Abadan fi Ma'had
  • ***
  • Admin No Reputation.
  • Join: 2013
  • Posts: 2592
  • Logged
Transparantie en overheidsinkomsten
« on: 09 Sep, 2018, 22:08:41 »

Transparantie en overheidsinkomsten
In 1998, toen Newmont Mining Corporation zijn joint-venture Batu Hijau kopermijn in Indonesië oprichtte, creëerde het een programma om transparantie te bevorderen in het delen van de inkomsten van de overheid. Met de eerste betaling van de royalty's plaatste Newmont een paginagrote advertentie in lokale en regionale kranten waarin het bedrag van het geld dat naar de nationale overheid werd overgemaakt, werd vermeld. Voor de daaropvolgende betalingen, voor een totaalbedrag van meer dan 38 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2002, genereerde het bedrijf nieuws over de betaling van de royalty's, de overdrachtsdocumenten en het nummer van de depositorekening. Juridisch gezien moet een percentage van de royalty's terugvloeien naar de regio van impact, maar in werkelijkheid wordt het vaak uitgesteld of helemaal niet verstuurd. In eerste instantie reageerden de regionale autoriteiten, waarvan de ontvangst van de royalty's voor de mijnbouw plotseling blootstond aan publiek toezicht, door te proberen de betalingen te ontkennen. In de loop van een jaar hebben zowel de lokale als de regionale overheden echter gebruik gemaakt van de toegenomen transparantie en de media-aandacht om de nationale regering onder druk te zetten om sneller geld terug te geven aan de regio.

Deze normen, procedures en verwachtingen moeten duidelijk maken dat werknemers en agenten zich moeten houden aan alle wet- en regelgeving, met name het afzien van omkoping en andere vormen van corrupt gedrag dat bedoeld is om officiële besluiten te beïnvloeden.
AANMOEDIGING VAN OVERHEIDSNORMEN EN -PROCEDURES
Verantwoordelijke bedrijfsleiders moeten regeringen aanmoedigen om formele programma's aan te nemen om de keuzes en acties van ambtenaren te sturen aan de hand van vastgestelde normen, procedures en gedragscodes. Deze normen en procedures moeten betrekking hebben op zaken als de waarden van openbare dienstverlening, belangenconflicten, het gebruik van openbare ambten voor privédoeleinden en de aanvaarding van politieke bijdragen en steekpenningen. Regeringsnormen en -procedures helpen ervoor te zorgen dat overheidsfunctionarissen de wet naleven en zelfs de schijn van ongepastheid vermijden. Het creëren van duidelijke normen en procedures waaraan overheidsfunctionarissen verantwoording moeten afleggen, draagt ertoe bij dat overheidsinstellingen respect en vertrouwen van het publiek in overheidsinstellingen krijgen.
Overheidsambtenaren moeten worden aangemoedigd om verder te gaan dan alleen het vaststellen van normen en procedures. Ambtenaren moeten op transparante wijze worden aangeworven en toegewezen en een passende vergoeding ontvangen om hun gezin te onderhouden. 
op de juiste wijze, zonder een beroep te doen op corruptie. Er moet worden gezorgd voor opleiding en onderwijs om het bewustzijn te vergroten van de verwoestende gevolgen van corrupte praktijken voor het functioneren van het openbaar bestuur en voor de economische groei en het sociaal kapitaal. Toezichtmechanismen om toezicht te houden op en controle uit te oefenen op overheidsfuncties die een bijzonder risico op corruptie met zich meebrengen, zijn van essentieel belang, met name wanneer ambtenaren aarzelen om hun zorgen te melden. Ten slotte moeten deze normen en procedures worden gehandhaafd en moet de overheid adequaat reageren wanneer omkoping en corruptie aan het licht komen.
Bedrijfsleiders moeten echter ook inzien dat goed openbaar bestuur middelen vereist. Een redelijke vergoeding voor ambtenaren, bijvoorbeeld, heeft de neiging om corruptie te verminderen, maar moet gedeeltelijk worden betaald met de belastingen die bedrijven betalen. Het niet betalen van bedrijfsbelastingen wanneer de regering probeert hervormingen door te voeren, maakt de hervormingsinspanningen vrijwel vruchteloos. Om deel uit te maken van de oplossing voor deze uitdaging van de ontwikkeling van een markteconomie is het noodzakelijk dat de onderneming een billijk deel van de kosten van de overheid betaalt.

De rol van de particuliere sector in het regelgevingsproces
Het uiteindelijke doel van goed openbaar bestuur is het scheppen van de voorwaarden waaronder de markten onafhankelijk functioneren en eerlijke concurrentie mogelijk maken. Deze voorwaarden dragen bij tot het succes en de groei van innovatieve, doeltreffende en efficiënte ondernemingen en voorkomen tegelijkertijd dat inefficiënte ondernemingen overheidsmiddelen plunderen. Zij creëren mogelijkheden voor meer investeringen en handel.
Onder voorwaarden van goed openbaar bestuur speelt de particuliere sector een cruciale rol bij het beïnvloeden van de overheid om wetten, voorschriften en praktijken aan te nemen die erop gericht zijn de markt onafhankelijk te laten functioneren. Deze activiteit moet op een transparante basis worden uitgevoerd, zodat alle belanghebbenden bij de ontwikkeling van een markteconomie en het maatschappelijk middenveld daarvan kunnen profiteren.