Hujroh - Forum Pesantren Indonesia Alumni Pesantren Indonesia Forum      Misi Hujroh
 

Main juga kesini sul:
The Ghurfah Kisah Sukses Alumni Alumni di Luar Negeri Bisnis Online Hikayah fi Ma'had Railfans Dunia Pesantren Ekonomi Islam
Forum  Info & Berita  Info Jalur Perjalanan 
GOEDE BEÏNVLOEDING VAN DE OVERHEID
Pages: [1]

(Read 932 times)   

Admin

  • Administrator
  • Abadan fi Ma'had
  • ***
  • Admin No Reputation.
  • Join: 2013
  • Posts: 2615
  • Logged
GOEDE BEÏNVLOEDING VAN DE OVERHEID
« on: 09 Sep, 2018, 22:12:19 »

GOEDE BEÏNVLOEDING VAN DE OVERHEID
Om stabiele voorwaarden voor economische groei te bevorderen, zouden verantwoordelijke bedrijfsleiders moeten helpen duidelijk omschreven wetten en praktijken vast te stellen die regelen hoe bedrijven de besluitvorming van de overheid kunnen beïnvloeden. RBE's voeren hun zaken met de overheid op een transparante basis uit. Zij organiseren zich rond kwesties van wederzijds belang met andere ondernemingen om te lobbyen bij de overheid onder de toepasselijke wetten en procedures.
Bedrijfsverenigingen zorgen voor een structuur die leiders uit de particuliere sector in staat stelt om één stem te vinden en hun inspanningen te coördineren. Zij bieden de mogelijkheid en het hefboomeffect om wetgevers te beïnvloeden in een ethisch en democratisch bestel.
Doelen van leidinggevenden uit het bedrijfsleven en de overheid
Meer nadruk op moreel, productiviteit, stabiliteit, efficiëntie en groei wordt gelegd door bedrijfsleiders dan door bestuurders van de overheid. Overheidsmanagers hechten meer belang aan doelstellingen als kwaliteit, effectiviteit, openbare dienstverlening en waarde voor de gemeenschap dan bedrijfsleiders. Doelen als klantenservice, leiderschap en innovatievermogen worden door leidinggevenden uit het bedrijfsleven en de overheid even belangrijk geacht.
Barry Z. Posner en Warren H. Schmidt "The Values of Business and Federal Government Executives: Meer anders dan gelijk". 
RBE-leiders werken samen met hun bedrijfsverenigingen en handelsgroepen om verantwoording te eisen van de overheid en de voorwaarden te scheppen voor eerlijke concurrentie. RBE-leiders werken samen met hun bedrijfsverenigingen en handelsgroepen om verantwoording te eisen van de overheid en om de voorwaarden te creëren voor eerlijke concurrentie.
Om hun invloed en invloed te maximaliseren, ontwikkelen RBE-leiders een nationale bedrijfsagenda die de doelstellingen en de belangen van zowel grote ondernemingen als kleine en middelgrote ondernemingen (KMO's)7 en het algemeen belang behartigt.7 Deze agenda identificeert het beleid en de wettelijke hervormingen die van de overheid worden verlangd om de voorwaarden te creëren die nodig zijn voor alle transparante ondernemingen om te kunnen concurreren en slagen. RBE's publiceren hun doelstellingen en strategieën in de media om andere bedrijven te bereiken en om feedback van externe belanghebbenden en het maatschappelijk middenveld te vragen.
De lobby van de particuliere sector door de RBE's bevordert en stimuleert goed openbaar bestuur en respect voor de rechtsstaat. Wanneer een bepaalde wet of regelgeving schadelijk is voor de markt, proberen RBE's deze te wijzigen of te vervangen op een manier die het wetgevingsproces respecteert.
Om dit proces te versterken, nemen bedrijfsverenigingen vaak een wetgevend adviesprogramma aan, dat de huidige wetgeving analyseert en beoordeelt of deze voldoet aan de eisen en behoeften van het bedrijfsleven. Als onderdeel van een dergelijk programma voorzien de verenigingen de wetgevers van objectieve en nauwkeurige informatie over de marktomstandigheden om hen te helpen bij hun besluitvormingsprocessen. Voor een voorbeeld van een dergelijk programma, zie kader 9.2.8.
RBE-leiders werken nauw samen met het maatschappelijk middenveld - met inbegrip van kamers van koophandel, brancheorganisaties, brancheorganisaties, belangengroepen uit de gemeenschap, belangengroepen en andere NGO's - om allianties te vormen die de nationale bedrijfsagenda helpen bevorderen. Het maatschappelijk middenveld "omvat organisaties, structuren en netwerken die los staan van de wetgevende, administratieve en juridische macht van de staat en, zo zou menigeen beweren, van het bedrijfsleven, maar die op verschillende manieren met beide in wisselwerking staan "9 .
NGO's hebben belang bij het succes van RBE's als entiteiten die op een wettelijke en transparante basis opereren en hun sociale verantwoordelijkheden vervullen. Sommige NGO's zijn gespecialiseerd in het werken met de particuliere sector om juridische en overheidshervormingen vorm te geven. NGO's brengen ook bedrijfs- en regeringsleiders samen om hen op te leiden en op te leiden op gebieden waar zij op een meer coöperatieve basis zouden moeten samenwerken. Bij controversiële kwesties kunnen NGO's optreden als bemiddelaar tussen vertegenwoordigers van de particuliere en publieke sector.

Overheidscontracten en aanbestedingen
Wanneer een RBE rechtstreeks zaken doet met een overheidsambtenaar of -entiteit, hetzij als aannemer, leverancier of in een andere hoedanigheid, moet het stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat zijn relaties transparant en ethisch verantwoord zijn. Zij moet zich houden aan alle wetten, zich onthouden van omkoping, vriendjespolitiek of dwang en zelfs de schijn van ongepastheid vermijden. Door dit te doen, minimaliseert de RBE het risico van sancties, boetes en andere vormen van sancties voor wangedrag.
Het succes van openbare projecten berust op goede praktijken bij overheidsopdrachten die integriteit, respect, eerlijkheid en transparantie bevorderen. Deze praktijken dragen ook bij tot het scheppen van de voorwaarden voor goed openbaar bestuur en de ontwikkeling van een markteconomie. Zie kader 9.3 voor een voorbeeldig beleid.