Hujroh - Forum Pesantren Indonesia Alumni Pesantren Indonesia Forum      Misi Hujroh
 

Main juga kesini sul:
The Ghurfah Kisah Sukses Alumni Alumni di Luar Negeri Bisnis Online Hikayah fi Ma'had Railfans Dunia Pesantren Ekonomi Islam
Forum  Info & Berita  Alumni di Masyarakat 
Przejrzystość i dochody publiczne
Pages: [1]

(Read 840 times)   

Admin

  • Administrator
  • Abadan fi Ma'had
  • ***
  • Admin No Reputation.
  • Join: 2013
  • Posts: 2615
  • Logged
Przejrzystość i dochody publiczne
« on: 09 Sep, 2018, 22:09:08 »

Przejrzystość i dochody publiczne
W 1998 roku, kiedy Newmont Mining Corporation rozpoczęła działalność w Indonezji w ramach joint-venture Batu Hijau, stworzyła program promujący przejrzystość w zakresie podziału dochodów dla rządów krajów przyjmujących. Wraz z pierwszą opłatą licencyjną Newmont zamieścił pełnostronicową reklamę w gazetach lokalnych i regionalnych, podającą szczegółowo kwotę pieniędzy przekazanych rządowi państwowemu. W przypadku kolejnych płatności, których łączna wartość przekroczyła 38 milionów dolarów w pierwszym kwartale 2002 roku, firma wygenerowała wiadomości z wyszczególnieniem płatności tantiem, dokumentów transferowych i numeru konta depozytowego. Zgodnie z prawem, część opłat licencyjnych ma powrócić do regionu oddziaływania, ale w rzeczywistości jest ona często opóźniona lub w ogóle nie jest wysyłana. Początkowo władze regionalne, których otrzymanie opłat eksploatacyjnych zostało nagle poddane kontroli publicznej, zareagowały, próbując zaprzeczyć płatności. Jednak w ciągu roku zarówno władze lokalne, jak i regionalne wykorzystywały zwiększoną przejrzystość i obecność w mediach do wywierania presji na rząd krajowy, by szybciej zwracał fundusze do regionu.

Urzędnicy państwowi.4 Standardy te, procedury i oczekiwania powinny jasno wskazywać, że pracownicy i agenci muszą przestrzegać wszelkich przepisów ustawowych i wykonawczych, a zwłaszcza powstrzymać się od przekupstwa i innych form zachowań korupcyjnych mających na celu wywarcie wpływu na decyzje urzędowe.
ZACHĘCANIE DO STOSOWANIA NORM I PROCEDUR RZĄDOWYCH
Odpowiedzialni liderzy biznesu powinni zachęcać rządy do przyjmowania formalnych programów, które będą kierować wyborami i działaniami urzędników służby cywilnej poprzez ustalone normy, procedury i kodeksy postępowania. Te standardy i procedury powinny odnosić się do takich kwestii, jak wartości służby publicznej, konflikty interesów, wykorzystywanie urzędów publicznych dla prywatnych korzyści oraz przyjmowanie datków politycznych i łapówek. Standardy i procedury rządowe pomagają zapewnić, że urzędnicy państwowi przestrzegają prawa i unikają nawet pozorów niewłaściwego zachowania. Stworzenie jasnych standardów i procedur, przed którymi odpowiedzialni są urzędnicy państwowi, pomaga zaszczepić szacunek i zaufanie publiczne w instytucjach państwowych.
Urzędnicy państwowi powinni być zachęcani do wyjścia poza zwykłe ustanawianie standardów i procedur. Urzędnicy służby cywilnej powinni być zatrudniani i przydzielani w sposób przejrzysty oraz powinni otrzymywać wynagrodzenie odpowiednie do wsparcia ich rodzin. 
odpowiednio, bez uciekania się do korupcji. Należy zapewnić szkolenia i edukację w celu podniesienia świadomości na temat niszczącego wpływu praktyk korupcyjnych na funkcjonowanie zarządzania publicznego, jak również na wzrost gospodarczy i kapitał społeczny. Niezbędne są mechanizmy nadzoru w celu monitorowania i kontrolowania funkcji rządowych szczególnie narażonych na korupcję, szczególnie w przypadkach, gdy urzędnicy służby cywilnej niechętnie zgłaszają swoje obawy. Wreszcie, te standardy i procedury muszą być egzekwowane, a rząd musi odpowiednio reagować w przypadku wykrycia przekupstwa i korupcji.
Liderzy biznesowi muszą jednak również zdawać sobie sprawę, że dobre sprawowanie rządów publicznych wymaga zasobów. Rozsądne odszkodowania dla urzędników państwowych, na przykład, mają tendencję do ograniczania korupcji, ale muszą być one częściowo wypłacane z podatków płaconych przez przedsiębiorstwa. Niepłacenie podatków od przedsiębiorstw, gdy rząd próbuje reformować, sprawia, że wysiłki reformatorskie są praktycznie bezowocne. Bycie częścią rozwiązania tego wyzwania, jakim jest rozwój gospodarki rynkowej, wymaga, aby przedsiębiorstwo poniosło słuszną część kosztów administracyjnych.

Rola sektora prywatnego w procesie regulacyjnym
Ostatecznym celem dobrego zarządzania publicznego jest stworzenie warunków, w których rynki funkcjonują niezależnie i ułatwiają uczciwą konkurencję. Warunki te pomagają innowacyjnym, skutecznym i wydajnym przedsiębiorstwom odnieść sukces i rozwijać się, zapobiegając jednocześnie grabieży środków publicznych przez nieefektywne przedsiębiorstwa. Stwarzają one możliwości zwiększenia inwestycji i wymiany handlowej.
W warunkach dobrego zarządzania publicznego sektor prywatny ma do odegrania istotną rolę w wywieraniu wpływu na rząd w zakresie przyjmowania ustaw, rozporządzeń i praktyk mających na celu umożliwienie rynkowi niezależnego funkcjonowania. Działalność ta powinna być prowadzona w sposób przejrzysty, z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron w rozwoju gospodarki rynkowej i społeczeństwa obywatelskiego.