Hujroh - Forum Pesantren Indonesia Alumni Pesantren Indonesia Forum      Misi Hujroh
 

Main juga kesini sul:
The Ghurfah Kisah Sukses Alumni Alumni di Luar Negeri Bisnis Online Hikayah fi Ma'had Railfans Dunia Pesantren Ekonomi Islam
Forum  Hoby & Minat  Reptil 
Programma Evaluatie en Organisatorisch Leren
Pages: [1]

(Read 730 times)   

Admin

  • Administrator
  • Abadan fi Ma'had
  • ***
  • Admin No Reputation.
  • Join: 2013
  • Posts: 2615
  • Logged
Programma Evaluatie en Organisatorisch Leren
« on: 10 Sep, 2018, 23:45:14 »

Programma Evaluatie en Organisatorisch Leren

Zijn handboek sluit af met een bespreking van de basisbegrippen en -praktijken van het evalueren van een programma voor bedrijfsethiek als integraal onderdeel van het organisatieleren. Het doel van dit hoofdstuk is om de kracht van programma-evaluatie aan te tonen en de rol van de individuele onderneming opnieuw te benadrukken als onderdeel van de oplossing voor de uitdagingen waarmee bedrijven in alle markten, met name in opkomende markteconomieën, worden geconfronteerd.
Organisatorisch Leren verzekeren
Organisatorisch leren is een integraal onderdeel van hoe een verantwoordelijke onderneming (RBE) haar bedrijfsprestaties verbetert, winst maakt en de welvaart van haar gemeenschap verhoogt door middel van haar beslissingen en activiteiten. Voor een RBE is organisatieleren een manier van leven die haar in staat stelt zich aan te passen aan de omstandigheden waarmee ze wordt geconfronteerd en te leren hoe ze "voortdurend haar vermogen om de toekomst te creëren die ze echt wil leven" kan uitbreiden. "1 Organisatorisch leren is in wezen een kenmerk van de organisatiecultuur van een RBE, zoals beschreven in hoofdstuk 4. Organisaties delen deze informatie bewust op het ene niveau, leggen het vast in documenten op een ander niveau, maar slaan het uiteindelijk op in hun cultuur.2 Als de drang om te leren zich niet heeft ontwikkeld in de organisatiecultuur, dan zullen managementmaanwijzingen om kennis te genereren, te delen of te ontsluiten voor niets zijn.
Dit hoofdstuk behandelt de laatste van de acht fundamentele vragen die eigenaars en managers moeten stellen
Hoe moeten we onze prestaties als onderneming monitoren, volgen en rapporteren en er voortdurend van leren? "Hoe moeten we onze prestaties als onderneming monitoren, volgen en rapporteren en er voortdurend van leren "3
Een programma voor bedrijfsethiek is een integraal onderdeel van hoe een onderneming als organisatie leert. Het is een vorm van action learning - een proces en cultuur van leren door te doen.4 Door de prestaties van het programma te evalueren, bepaalt een onderneming:
- Hoe het leert wat het moet weten (relevante context en interne scanning)5
- Hoe het informatie en kennis verzamelt, opslaat en deelt (normen en procedures, infrastructuur, communicatie, programma-evaluatie en organisatieleren)6
- Hoe het informatie gebruikt en die kennis toepast om het doel van de onderneming na te streven en aan redelijke verwachtingen van de belanghebbenden te voldoen (enterprise alignment practices)7 .

Het doel van een programma voor bedrijfsethiek is om eigenaars, managers, werknemers en agenten te helpen samen te werken om het doel van de onderneming na te streven en haar doelen en doelstellingen te bereiken. Zoals de auteur in Doos 10.1 aanhaalt, is dit een essentieel beheersproces. Om te kunnen profiteren van een programma voor bedrijfsethiek, moet een RBE dus een goed inzicht hebben in de manier waarop zijn beslissingen en activiteiten van invloed zijn op de belanghebbenden.
Specifieke verwachte programmaresultaten werden ontwikkeld in hoofdstuk 4 en worden later in dit hoofdstuk besproken. Zodra een programma voor bedrijfsethiek gedurende enige tijd is opgesteld, moeten eigenaren en managers zich afvragen hoe de onderneming presteerde. Dit handboek adviseert dat de eigenaars en de managers een aantal vragen, met inbegrip van het volgende stellen:
- Hoe goed zijn we geconfronteerd met de druk van onze relevante context, en welke druk zullen we de komende jaren ondervinden?
- Hoe goed heeft onze organisatiecultuur gepresteerd en hoe is deze in de betreffende periode veranderd?
- Hebben we passende normen en procedures voor onze medewerkers en agenten vastgesteld en adequaat gecommuniceerd, en volgen zij deze?
- Hebben we bij onze stakeholders redelijke verwachtingen gewekt en hebben we hen tevredengesteld?
- Ondersteunt onze bedrijfsethische infrastructuur onze sterke punten en compenseert deze onze zwakke punten?
- Zijn onze managementpraktijken afgestemd op onze kernovertuigingen en consistent met onze normen, procedures en verwachtingen?
- Zijn onze verwachte resultaten van het programma gerealiseerd?

- Wat hebben we geleerd van het programma voor bedrijfsethiek in de betreffende periode?
- Waar gaan we vanaf hier heen?
Een effectief programma voor bedrijfsethiek heeft de nodige feedbackmechanismen ingebouwd in het programma via de evaluatieprocessen. Deze mechanismen stellen een RBE in staat om nieuwe informatie te verzamelen; die informatie te integreren met bestaande vaardigheden, kennis, begrip en attitudes; en het geleerde in de praktijk te brengen. De maatstaf voor het succes van een programma voor bedrijfsethiek is een organisatiecultuur die volledig is toegewijd aan de kernovertuigingen, normen, procedures en verwachtingen van de onderneming, naarmate deze zich in de loop der tijd ontwikkelen.