Hujroh - Forum Pesantren Indonesia Alumni Pesantren Indonesia Forum      Misi Hujroh
 

Main juga kesini sul:
The Ghurfah Kisah Sukses Alumni Alumni di Luar Negeri Bisnis Online Hikayah fi Ma'had Railfans Dunia Pesantren Ekonomi Islam
Forum  Hoby & Minat  Bahasa Inggris 
BESTRIJDING VAN OMKOPING VAN BUITENLANDSE AMBTENAREN
Pages: [1]

(Read 737 times)   

Admin

  • Administrator
  • Abadan fi Ma'had
  • ***
  • Admin No Reputation.
  • Join: 2013
  • Posts: 2615
  • Logged
BESTRIJDING VAN OMKOPING VAN BUITENLANDSE AMBTENAREN
« on: 10 Sep, 2018, 23:34:10 »

BESTRIJDING VAN OMKOPING VAN BUITENLANDSE AMBTENAREN
Bij het zakendoen in het buitenland moet een onderneming zich bewust zijn van de strenge regels en voorschriften die gelden voor omkoping bij internationale transacties. In 1997 ondertekenden 34 landen het Verdrag ter bestrijding van omkoping van buitenlandse ambtenaren bij internationale zakelijke transacties. Dit verdrag, opgericht door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), is in 1999 in werking getreden en verplicht de ondertekenende landen om van de betaling van steekpenningen aan buitenlandse overheidsfunctionarissen een strafbaar feit te maken. Vóór de goedkeuring van het OESO-verdrag en de bijbehorende uitvoeringswetgeving stonden veel landen toe dat hun ondernemingen de kosten van omkoping van buitenlandse overheidsfunctionarissen van hun belastingen aftrekken.
Nu worden ondernemingen die actief zijn op buitenlandse markten in hun eigen land in toenemende mate gecontroleerd en gereguleerd. Bijvoorbeeld, Amerikaanse bedrijven vallen onder de Foreign Corrupt Practices Act (FCPA), waardoor het onwettig is om buitenlandse overheidsfunctionarissen om te kopen om een zakelijk voordeel te behalen. Amerikaanse bedrijven die internationaal zakendoen, vinden het doorgaans raadzaam om strenge nalevingsprogramma's te handhaven om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de FCPA en de wetten van de andere landen die partij zijn bij het OESO-verdrag.
De FCPA verbiedt Amerikaanse ondernemingen om gebruik te maken van tussenpersonen zoals een onafhankelijke agent, joint venture of buitenlandse onderneming om corrupte betalingen namens de Amerikaanse onderneming te verrichten. Deze bepalingen verplichten Amerikaanse ondernemingen om zakelijke relaties op te bouwen met gerenommeerde en gekwalificeerde partners en vertegenwoordigers. Zij moedigen deze ondernemingen aan om due diligence te betrachten bij het werken met buitenlandse ondernemingen.
Due diligence kan de vorm aannemen van het onderzoeken van buitenlandse vertegenwoordigers en joint venture partners om hun status als lokaal bedrijf te bepalen. De FCPA moedigt ondernemingen aan om zich bewust te zijn van de rode vlaggen. Deze indicatoren zijn onder meer ongebruikelijke betalingspatronen of financiële regelingen, een geschiedenis van corruptie, een weigering om zich te verbinden tot het handhaven van legitieme handelspraktijken en een gebrek aan transparantie. Het niet naleven van deze bepalingen kan leiden tot boetes of gevangenisstraf volgens de Amerikaanse wetgeving. Zie bijlage F voor een gedetailleerde beschrijving van de Foreign Corrupt Practices Act.
HET NALEVEN VAN ANTIWITWASBEPALINGEN
Het gebruik van legale handel om de illegale herkomst van grote sommen geld te verbergen - heeft een destabiliserend effect op de betrokken ondernemingen, op de binnenlandse financiële instellingen en op de samenleving als geheel. Een economie die het witwassen van illegale fondsen mogelijk maakt, is kwetsbaar voor georganiseerde misdaad die infiltreert in financiële instellingen en legitieme bedrijven en de corruptie bij de overheid verergert. Een opkomende markteconomie
kunnen in de verleiding komen om deze rampen te riskeren voor de onmiddellijke geldstroom door de economie. Het imago van een toevluchtsoord voor het witwassen van geld zal het echter veel moeilijker maken om een reputatie op te bouwen als een stabiele en veilige omgeving voor investeringen17 .
Ondernemingen die samenwerken met een buitenlandse partner, of zelfs met een binnenlandse partner die banden heeft met Amerikaanse financiële instellingen, moeten zich ervan bewust zijn dat de anti-witwasregimes en het melden van verdachte activiteiten die al enkele jaren verplicht zijn, zijn uitgebreid tot andere categorieën financiële instellingen. In het kader van de Amerikaanse regelgeving op het gebied van het ministerie van Financiën die is afgekondigd, is voorgesteld of in behandeling is, zijn financiële instellingen die een antiwitwasprogramma moeten hebben, niet alleen banken, spaarverenigingen en kredietverenigingen, maar ook effectenmakelaars en handelaren, casino's, exploitanten van kredietkaartsystemen, bedrijven die zich bezighouden met de verkoop van voertuigen, pandjeshuizen, particuliere bankiers en een aantal andere entiteiten.

Hoewel veel landen, met inbegrip van opkomende markteconomieën, soortgelijke antiwitwasbepalingen hebben, kunnen de Amerikaanse bepalingen van invloed zijn op buitenlandse activiteiten via vereisten voor due diligence voor correspondentenrekeningen en private bankrekeningen. Op grond van deze voorschriften is een breed scala aan financiële instellingen buiten de Verenigde Staten onderworpen aan de due diligence in het kader van het Amerikaanse anti-witwasregime indien zij een correspondentenrekening in de Verenigde Staten aanhouden. Onder bepaalde omstandigheden van verhoogde due diligence kunnen Amerikaanse en andere financiële instellingen worden verplicht om gedetailleerde informatie te verzamelen alvorens zaken te doen met ondernemingen of particulieren.

Zelfs wanneer een RBE technisch gezien geen financiële instelling is, is de basisregel "ken uw klant" verantwoordelijk zakelijk gedrag. Deze regel is belangrijk voor een opkomende markteconomie, in het bijzonder om internationale acceptatie te verkrijgen. Zo pleit een internationaal orgaan dat het witwassen van geld bestrijdt, de Financial Action Task Force on Money Laundering, voor tegenmaatregelen die financiële transacties met sommige landen beperken. Zij heeft tot dusver voor een aantal landen dergelijke beperkingen aanbevolen of overwogen.